Az elektromos autók környezeti lábnyoma feleakkora, mint a benzineseké és csökken

Egy most megjelent szakértői tanulmány hosszú távú vizsgálatra alapozva állítja, hogy a közhiedelemmel ellentétben már a jelenlegi technológia mellett is jelentősen környezetkímélőbb az elektromos autók használata, mint a hagyományos, benzines gépjárműveké. Az 1-1 közepes és nagyméretű elektromos, illetve benzines autó 2 éven keresztül tartó összehasonlítása több mint 50 százalékkal kisebb ökológiai lábnyomot mutatott ki az előbbi típusnál, amely ráadásul tovább mérsékelhető az akkumulátorok újrahasznosításával vagy akár hatékonyságuk növelésével.

Kibocsátás összehasonlítás

Egy most megjelent szakértői tanulmány hosszú távú vizsgálatra alapozva állítja, hogy a közhiedelemmel ellentétben már a jelenlegi technológia mellett is jelentősen környezetkímélőbb az elektromos autók használata, mint a hagyományos, benzines gépjárműveké. (Forrás: Cleaner Cars from Cradle to Grave – tanulmány)

Immáron hosszabb távú mérések is bizonyítják, hogy a gyakran megfogalmazott állítás, amely szerint az elektromos autók az előállítási folyamatok környezetre rótt terhelése miatt valójában még károsabbak is, mint a hagyományos gépjárművek, nem állja meg a helyét. A Union of Concerned Scientists kutatása alapján már a jelenlegi technológiai fejlettség mellett is szignifikáns kibocsátásbeli különbségeket érhetnek el azok, akik elektromos autókba és nem benzines járműbe fektetnek. Az elmúlt napokban publikált tanulmány készítői két éven keresztül hasonlították össze 1-1 közepes és nagyméretű akkumulátoros elektromos, illetve benzines autó üvegházhatású gázkibocsátását az alkatrészek gyártásától, az autó összeszerelésén át, egészen az üzemeltetésig.

A kísérlet eredményei alapján az elektromos autóknak, elsősorban a külön elkészített akkumulátor miatt, valamivel magasabb az ökológiai lábnyoma az előállítási folyamat során. Mivel azonban a károsanyag-kibocsátás túlnyomó többsége az üzemeltetésnél jelentkezik, így az elektromos autók összességében több mint 50 százalékkal kisebb ökológiai lábnyommal rendelkeznek.

Az elektromos autók környezetre rótt terhelése ráadásul tovább csökkenthető. A már említett, és előállítása során jelentős ökológiai lábnyommal rendelkező akkumulátorok újrahasznosítása, illetve hatékonyságuk növelése új vegyületek használatával egyaránt csökkenthetik ezt az arányt. Ami pedig egyértelműen mérsékelheti mindkét típus előállításának természetei „költségeit” az a tiszta energia használata a gyártási folyamat során. A helyzet bővebb kifejtéséhez és jobb megértéséhez ezt az angol nyelvű videót ajánljuk.

Az ökológiai lábnyom kapcsán ugyanakkor érdemes szót ejteni a felhasznált hajtóanyagról is. Amíg a benzines és dízelüzemű gépjárművek esetében kézzel fogható az emisszió, addig az elektromos autók ezen a területen is jelentősen léphetnek előre, amennyiben a hajtáshoz szükséges áramot megújuló alapon termelő, vagy magas hatásfokú földgáztüzelésű erőművekben állítják elő. Ezzel ráadásul a két faktor egy öngerjesztő spirálba kerül, hiszen a több elektromos autó, több erőművet igényel, amelyek jelentős része a fenti logika mentén az említett két típusba kell tartozzon, miközben az alacsony kibocsátási értékkel rendelkező erőművek növelhetik a valóban tiszta energiával hajtott elektromos gépjárművek terjedésének tempóját.

Címkék: